En spelledares tankar.

Varför denna blogg?

Av Rickard - 2014-05-11 11:16

Jaha, ett blankt blad. Finns det något värre?


Kanske ska börja med att berätta vad den här bloggen ska handla om. En av mina hobbies är rollspel. Det har varit en stor del av mitt liv sedan 1991. Så man kan säga att det är ganska mycket tid som har gått åt till den här hobbyn. Har numera inte lika mycket tid som jag skulle vilja pga familj, jobb, andra hobbies mm. till just utövandet men ibland lyckas jag fortfarande. Eftersom jag sl:ar en hel del så tänkte jag att fokus här ska vara ur sl-perspektiv.


Vad går då denna hobby ut på? Jo, man är ett antal spelare som sedan sätter sig runt ett bord och hittar på en berättelse tillsammans med hjälp av ett regelsystem, tärningar och en stor dos fantasi. Alla utom en av spelarna tar på sig rollen som huvudperson i berättelsen medan den kvarvarande tar på sig rollen som omvärlden. Sen går det ut på att leva sig in i rollerna och världen och uppleva saker som man annars inte skulle ha kunnat/velat. Låter enkelt eller hur? Denna beskrivning är lite onödig egemtligen då denna blogg främst riktar sig till folk som är aktiva inom hobbyn men tänkte vara trevlig och ha med en enklare förklaring till de oinvigda.


 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards